Användarvillkor

Här hittar du en sammanfattning över Doktorsakutens användarvillkor. Hittade du inte vad du sökte? Kontakta support@doktorsakuten.se.

Tillämpning av användarvillkor

Dessa avtalsvillkor gäller mellan MVEK Solutions AB, org.nr. 559243-7445, ("Doktorsakuten") och den kund som använder sig av Doktorsakuten tjänster på webbplatsen www.doktorsakuten.se ("webbplatsen"). Kund träffar avtal med Doktorsakuten vid användning av tjänst vilket bekräftas av att kund genomför betalning av tjänst på webbplatsen. Användning av tjänsten säkerställs genom det frågeformulär kunden besvarar och signerar med Bank-ID innan betalning genomförs. Bank-ID krävs för användning av tjänsten. Personer med skyddad identitet kan inte nyttja Doktorsakuten då tjänsten bygger på e-förskrivning av läkemedelsrecept.

Genom att nyttja tjänsten så förbinder sig kunden att svara sanningsenligt på de frågor som ställs i formuläret. Som kund förbinder du dig att följa de råd och rekommendationer som meddelas per e-post vid förskrivet recept.

Leveransvillkor

Då behandling med antibiotika anses nödvändig skickas recept elektroniskt till apotek inom angiven tid från det att Doktorsakuten mottagit betalning. Angiven tidsgaranti gäller mellan 06-22 på vardagar och 08-22 på helger. Bekräftelse på att receptet är utfärdat skickas via den epost kunden anger. Vid angivelse av felaktig epost kan detta åtgärdas genom kontakt till support@doktorsakuten.se. Vid behov av att ändra den angivna epostadressen kan utfärdandet av recept dröja. Utfärdat recept finns att hämta på alla apotek i Sverige. Kostnad för recept täcks inte av erlagd avgift till Doktorsakuten utan tillkommer i enlighet med apotekets prissättning.

Doktorsakuten använder tjänsten e-Förskrivning www.e-forskrivning.se för förskrivning av recept. Vänligen besök deras hemsida ifall Du önskar mer information kring deras tjänst.

Om den angivna leveranstiden inte kan efterhållas skall kunden informeras snarast möjligt och erbjudas leverans på en ny tidpunkt alternativt kunna hävda ångerrätt. Ett hävt köp återbetalas snarast möjligt, men absolut senast 14 dagar från det att ångerrätten nyttjats. Återbetalning sker via samma betalningsalternativ som användes vid köpet. Betalning sker med Swish. Betalning erläggs före leverans av tjänsten som levereras enligt ovan. Swish debiteras omgående i samband med beställning av tjänsten.

Ansvar

MVEK Solutions AB är registrerade vårdgivare hos Inspektionen för vård och omsorg och innehar tillstånd att bedriva hälso- och sjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen.

MVEK Solutions AB strävar efter att webbplatsen www.doktorsakuten.se ska ha hög tillgänglighet. Målsättningen är att kunden ska kunna besöka webbplatsen och utnyttja tjänsten dygnet runt, året om. Oförutsedda driftsavbrott eller planerade driftsavbrott i form av underhåll kan dock ske. Doktorsakuten ansvarar inte för avbrott i tillgängligheten av tjänsten.

MVEK Solutions AB ansvarar inte för innehåll som länkats till eller från webbplatsen.

MVEK Solutions AB ansvarar inte för fel som beror på kund eller något förhållande som kund ansvarar för. Detta inbegriper att den information som kund ger samt dem frågor kund besvarar görs så sanningsenligt. MVEK Solutions AB ansvarar vidare inte för någon form av personskada eller andra följder, som kan vara ett resultat, direkt eller indirekt, av användning eller felanvändning av information som ges, presenteras i eller hänvisas till på webbplatsen eller epost. MVEK Solutions AB's ansvar är under alla omständigheter begränsat till ett maximalt belopp motsvarande 199 kronor. MVEK Solutions AB svarar således inte för följdskador, utebliven vinst, utebliven förväntad besparing och/eller andra indirekta skador.

Tvist

För Avtalet ska svensk rätt äga tillämpning. Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol med Göteborg tingsrätt som första instans.

Force Majeure

MVEK Solutions AB ersätter inte skada till följd av strejk, eldsvåda, myndighetsutövning, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, driftstopp i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför MVEK Solutions AB's kontroll och som MVEK Solutions AB skäligen inte förväntas räkna med och vars följder MVEK Solutions AB inte skäligen kunnat undvika eller övervinna. För det fall omständighet i enlighet med denna punkt kvarstår under en period som överstiger en (1) månad har part rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Kund har under sådana omständigheter rätt till återbetalning av betalt belopp för tjänst.


Betalningsvillkor

Här hittar du en översikt över de villkor och regler som gäller för betalningar, priser, reklamationer, ångerrätt, bytesrätt och återbetalningar på Doktorsakuten.

Betalning

Doktorsakuten använder Swish betalningar. För mer information om Swish vänligen besök www.swish.nu.

Priser

Vid nyttjande av www.doktorsakuten.se gäller priset angivet på hemsidan på datumet för beställningen. Alla priser är i SEK och inkluderar ev. moms. Sjukvård är momsbefriat varför detta kan saknas på kvittot. Vi erbjudet de betalningssätt som finns angivna på hemsidan. Doktorsakuten förbehåller sig rätten att inte erbjuda alla betalsätt, ändra betalsätt samt att neka köpet om Swish inte godkänner kunden för betalning. Bekräftelse på din betalning inklusive notifikation om utfärdat recept skickas till den av kunden angivna e-postadressen.

Reklamation

Vid önskemål om reklamation ta kontakt med oss på support@doktorsakuten.sesupport@doktorsakuten.se

Ångerrätt

Vanligen har konsumenter 14 dagars ångerrätt, men detta omfattar inte digitalt innehåll. Genom att acceptera dessa villkor samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll utöver det undantag som anges under Leveransvillkor.Vid frågor ta kontakt med oss på support@doktorsakuten.se

Bytesrätt

Det finns inte möjlighet att byta förskrivet recept mot ett annat recept.

Återbetalning

Vid önskan om att häva köpet och villkoren under leveransvillkor är uppfyllda för detta, återförs kunden den betalda köpeskillingen till fullo. Kunden uppmärksammas på att det kan dröja flera bankdagar från det att Doktorsakuten effektuerar återbetalningen till att den syns på kundens bankkonto. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.


Personuppgiftshantering

Här får du en överblick över Doktorsakuten åtaganden och rutiner för att skydda och hantera kunddata i enlighet med lagkrav och företagets policy. Hittade du inte vad du sökte? Kontakta support@doktorsakuten.se.

Allmänt

Här förklarar vi på Doktorsakuten, med organisationsnummer 559243-7445, hanterar dina personliga data. Som leverantör av hälso- och sjukvårdstjänster är Doktorsakuten ansvarig för behandlingen av personuppgifter i samband med de vårdtjänster vi tillhandahåller. Här beskrivs typerna av personuppgifter vi hanterar, syftena med denna behandling och den lagliga grunden för vår behandling. Om du har ytterligare frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss på ovanstående adress eller genom att nå oss eller vårt dataskyddsombud på support@doktorsakuten.se.

Insamling av dina personuppgifter

Personuppgifter som lämnas till oss i samband med begäran om recept används av Doktorsakuten för att kunna uppfylla sitt åtagande mot kunden. I detta förstås att förskriva recept till den person som använt tjänsten och därmed angett sitt personnummer och sina mailuppgifter. För att förskriva recept kommer personuppgifter förmedlas till tredje part i samband med förskrivningen.

Som en del av våra juridiska skyldigheter som vårdgivare, hör att föra journal där vi använder dina Patientuppgifter. Enligt lag är vi förpliktigade att bevara journalhandlingar i minst tio år från datumet för den senaste anteckningen. Utöver detta kan personnumret, telefonnummer och epostadress användas för att ta kontakt med kund gällande ärenden eller eventuella problem som uppstår i anslutning till användandet av Doktorsakuten. Avslutningsvis kan personnumret användas för att utföra en kreditupplysning. Doktorsakuten kommer i egenskap av personuppgiftsansvarig i övrigt inte lämna ut dina uppgifter till tredje part.

Skydd av dina personppgifter

Vi vidtar nödvändiga åtgärder och följer strikta säkerhetsstandarder för att skydda dina personuppgifter från otillåten tillgång, olovligt utlämnande och missbruk. Detta inkluderar att begränsa åtkomsten till dina uppgifter enbart till de anställda, ombud och tjänsteleverantörer som behöver dessa för att utföra sina arbetsuppgifter.

Vi använder avancerade tekniska verktyg, som brandväggar, lösenord och multifaktorautentisering och har samtliga av våra servrar belägna i Sverige. Vi säkerställer att vår personal är välutbildad i vikten av att bibehålla säkerheten och sekretessen för de personuppgifter vi hanterar. Som vårdgivare följer vi lagstadgad tystnadsplikt. Bara de anställda som behöver informationen för att delta i din vård eller för sina uppgifter inom hälso- och sjukvården har tillgång till dina uppgifter.